Op een zonnige maandagmorgen hebben we afgesproken met Johan van Maanen, mede-eigenaar en storyteller bij Bakker Van Maanen, om het hem te praten over werkgeluk. We ontmoeten hem bij de Haagse vestiging op de Fred, die nog maar sinds kort geopend is. Het is er een gezellige drukte: ouders met peuters, zakenmensen die een koffietje komen halen, een enkele ZZP’er achter een laptop. De winkel alias lunchroom nodigt uit tot samenkomen, precies zoals Van Maanen dat bedoeld heeft. Johan: “Het is onze missie een ontmoetingsplek te zijn waar mensen zich thuis voelen. Precies zoals het vroeger bij de bakker in de buurt was, de ontmoetingsplek waar mensen verhalen uitwisselden. Storytelling. Een plek van geluk in de buurt.”
Van hart tot hart
Naast elkaar ontmoeten staan verhalen centraal bij Van Maanen. Volgens Johan schuilt er in iedereen een storyteller: “Wanneer je iemands passie en bezieling raakt, komen de verhalen vanzelf. De kunst is daarbij om het echte verhaal verteld te krijgen, dat geeft iemands persoonlijkheid kleur. Te vaak hebben mensen geleerd zich aan te passen, hetzelfde te zijn, maar het interessante zit juist in de verschillen. Ik vind het geweldig om te zien hoeveel leuker mensen worden, wanneer ze dichter bij hun ware aard komen, hoeveel beter ze dan worden in wat ze doen. Verhalen brengen dat over en helpen bij het maken van verbinding van hart tot hart. Dat is voor mij waar het om gaat.
Beste versie van jezelf
Johan vervolgt: “Gelukkig zijn op je werk gaat over de beste versie van jezelf ontdekken, die laten zien en ernaar handelen. Met de beste versie van mensen, krijgen we de beste versie van teams en uiteindelijk de beste versie van het merk Van Maanen. En omdat we ons hier veilig en verbonden voelen, kunnen we ook elkaar helpen de beste versie van onszelf te worden.”
Reis naar onszelf
De focus op mensen, geluk en werkgeluk, is er niet altijd geweest bij Van Maanen. Het familiebedrijf, dat dit jaar 110 jaar bestaat, had voorheen een sterke focus op financiële resultaten. “Uiteindelijk ging dat niet goed,” vertelt Johan. “Er was steeds vaker gedoe tussen mijn broer en mij. We waren onze bezieling verloren. Op een dag zei een medewerkster tegen ons: ‘dit gaat niet goed zo. Er moet iets veranderen en dat moet bij jullie beginnen.’ Toen zijn we begonnen aan de reis naar onszelf, naar onze echte ik. Dat was een lang proces van onze eigen angsten onder ogen zien en onszelf afpellen tot de kern. Met die persoonlijke transformatie begon ook de transformatie van ons bedrijf, waarbij de focus is verschoven naar het welzijn van mensen. We richten ons voortaan eerst op de persoon en zijn verhaal en van daar uit kijken we wat iemand kan bijdragen om onze doelen te bereiken.”
Nooit af
Hoewel je aan alles merkt dat de mens centraal staat bij Bakker van Maanen, is Johan nog niet tevreden: “Het proces van werkgeluk dat we in gang hebben gezet, is in feite nooit af. Eerst zijn we van hiërarchie naar gelijkwaardigheid gegaan, van filiaalmanagers naar coaches. Het duurde even voordat iedereen daarmee om kon gaan, maar inmiddels is deze zelfsturing succesvol. Toch valt er nog genoeg te verbeteren. We bouwen continu aan de betekenisvolle relaties met medewerkers en klanten en aan resultaten die er voor ieder van ons toe doen.”
Open-tafel gesprekken
Ook daarbij speelt storytelling een belangrijke rol. “Dat begint al wanneer mensen bij ons starten. We gaan met nieuwe medewerkers in gesprek over wat er bij hen leeft. Maar ook op andere momenten wisselen we met mensen van gedachten. Zo is iedereen van harte welkom om bij zogenaamde ‘Open-tafel gesprekken’ aan te haken, daarbij ga ik met zo’n zeven medewerkers om tafel om te praten over wat er bij hen leeft, wat hen bezig houdt, en hoe werkgeluk voor hen vorm krijgt. Door deze sessies leren we wat onze mensen echt belangrijk vinden en wat hen echt gelukkig maakt.”
Storytelling kaartspel
Een tool die Van Maanen gebruikt bij het voeren van gesprekken, is het door hen zelf ontwikkelde Storytelling kaartspel. Het bevat vragen als ‘wat is jouw verhaal’, ‘wat houdt jou bezig’ en ‘waar loop jij warm voor’? Aan de hand van de vragen ontstaat een gesprek, over waar het echt over gaat en ga je al snel dieper dan de ‘waar kom je vandaan’ en ‘wat zijn je hobbies’.
Nog meer werkgeluk
Wanneer we met een haverbroodje onder de arm de bakkerij uitwandelen, concluderen we dat ze het bij Van Maanen goed begrepen hebben. Geweldig om verhalen in te zetten om de echtheid en kracht van mensen naar boven te halen. Nog een manier om storytelling, naast het vinden en verwoorden van je purpose, in te zetten voor meer werkgeluk. We kunnen niet wachten tot de bakker een vestiging bij ons om de hoek opent. Want wij zijn fan, dat is zeker.
(ps: in Den Haag vind je Bakker Van Maanen oa op de FrederikHendriklaan: hier)