Toen onze zoon vier was, wist hij het zeker: “Als ik later groot ben, neem ik allerlei kleine baantjes en word ik wereldreiziger.” Die droom hield stand tot een paar maanden geleden. Sinds een verkenningsrondje middelbare scholen, hij is inmiddels tien, is zijn ambitie verschoven: hij wil nu onderzoeker of wetenschapper worden. Het liefst iets internationaals, zodat hij kan reizen. Dat dan nog wel. Ik luister, knik en zeg: “Lieverd, als jij maar gelukkig wordt.” Alsof geluk gerelateerd is aan werk en eigenlijk vind ik dat ook.
Wanneer ik doe waar ik goed in ben, me iedere dag verder kan ontwikkelen en iets zinnigs kan bijdragen aan de wereld, ben ik gelukkiger. Andersom werkt het ook. Wanneer ik gelukkiger ben in mijn werk, presteer ik beter en lever ik meer toegevoegde waarde. Voor mezelf, voor ons bedrijf en voor de wereld. En ik niet alleen, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Voor kantoormensen die floreren in hun organisatie, dat wil zeggen gelukkig zijn, geldt dat zij 16 procent beter presteren dan hun minder gelukkige collega’s. Ook hebben zij 125 procent minder last van burn-outs, zijn zij 32 procent meer betrokken bij de organisatie en 46 procent meer tevreden over hun baan. Ook melden ze zich veel minder vaak ziek. Gelukkige, goed gedijende arbeiders presteren zelfs 27 procent beter dan hun collega’s. (Veenhoven, 2014). De conclusie: werken aan werkgeluk loont.
Sturen op geluk
Hoe jammer is het dan ook dat uit ander onderzoek (Gallup, 2012) blijkt dat maar 13 procent van alle werknemers in Nederland gelukkig wordt van zijn of haar baan. Wat een verlies van productie, rendement en energie. Hoeveel leuker wordt het wanneer bestuurders en directeuren gaan sturen op het verhogen van geluk in plaats van op het reduceren van kosten en het vermijden van risico’s. Wanneer de focus komt te liggen op het geven van betekenis aan de organisatie, het organisatiedoel en ieders bijdrage daaraan. Op het mensen in hun kracht zetten, ze meer zelf regie te geven en ontwikkelingsmogelijkheden te creëren. Dat dat werkt en echt leidt tot bevlogener medewerkers bewijzen bedrijven als Facebook, Google en Zappos.com. Werkgeluk staat hier inmiddels hoog op de agenda.
Als mijn droom uitkomt, is over tien jaar sturen op geluk de standaard in elk bedrijf. Ik zie het helemaal voor me. Mijn zoon is klaar met zijn opleiding en gaat solliciteren. Zijn potentiele werkgever luistert naar hem, knikt en zegt: “Als jij bij ons maar gelukkig wordt.”