0

Te vinden onder het aanrecht, in de garage of gereedschapskist en onmisbaar bij weigerende fietssloten en knellende deuren. WD-40. Sinds de oprichting in 1953 is de water verdrijvende spray uitgegroeid tot een wereldmerk. En dat hebben ze niet alleen te danken aan het product zelf maar ook aan hun organisatiecultuur. Hoewel de 500 medewerkers wonen en werken in 15 verschillende landen, ze te maken hebben met cultuurverschillen en verschillende tijdzones, voelen ze zich nauw met elkaar verbonden. Jeroen de Voogd, General Manager Benelux en gevestigd in Venlo, vertelt over wat WD-40 en werkgeluk met elkaar te maken hebben.

WD-40 Tribe

“We zijn een ‘tribe’. Je weet wel wat dat is, toch? Een groep mensen met gedeelde overtuigingen, waarden en gedrag ten aanzien van een gemeenschappelijke purpose. Ons dagelijks werk draait om het creëren van blijvende positieve herinneringen in alles wat we doen. Iets waar ik graag mijn bed voor uitkom en dat is iets anders dan zoveel mogelijk WD-40 verkopen. We voelen ons allemaal verantwoordelijk voor dat doel en leveren daar stuk voor stuk onze eigen persoonlijke bijdrage aan. Ondanks dat we elkaar niet dagelijks zien en spreken, voelen we ons sterk verbonden en dat heeft een positief effect op onze samenwerking.”

Organisatiecultuur

“We live, breathe and play by our values, every day,” gaat Jeroen verder. “Onze waarden ondersteunen onze visie, vormen onze cultuur en zijn leidend voor ons dagelijks doen en laten. Ik weet dat het vaag klinkt, maar voor ons is dat niet het geval. Het is heel helder hoe we besluiten moeten nemen, welke waarden prioriteit hebben en hoe we ons vervolgens gedragen. Het maakt ook dat we heel zelfstandig en autonoom en toch in lijn met de visie kunnen handelen.”

Meer weten? 

Wat zijn dan precies de waarden en hoe zie je die terug in het dagelijks werk? Hoe kunnen waarden dagelijkse beslissingen sturen en hoe maak je keuzes op basis van waarden? Hoe spreek je elkaar daarop aan? Hoe werkt leiderschap als je in zoveel verschillende landen werkt? Vragen te over voor Jeroen. Wil je net als wij meer weten over de relatie tussen WD-40 en werkgeluk? Op 24 januari organiseren we een inspiratiereis waarbij we ook een bezoek brengen aan het kantoor van WD-40 Company in Venlo en Jeroen de Voogd heeft ons beloofd alles te vertellen over de unieke wereldwijde cultuur van dit bedrijf. Wil je mee? Stuur ons dan even een mail. maartje@happyoffice.nl

Leave a Reply