Bij Menlo Innovation, een software bedrijf uit de VS, moet je niet gek opkijken als je jonge ouders met een baby in een draagzak ziet rondlopen of ziet vergaderen. Of als twee mensen één computer delen. Of als de CEO Rich Sheridan de afwasmachine uitruimt in de ochtend. Of als je bij je sollicitatiegesprek niet met een HR manager in een apart kamertje zit, maar met mede sollicitanten en een heleboel Menlonians samen een gesprek hebt. En je moet ook niet gek opkijken als het tijdens dat gesprek niet de bedoeling is dat je zorgt dat je zélf doorgaat naar de volgende ronde, maar je sollicitatiebuddy. Want pas als je dat doet, geloven ze bij Menlo dat je goed bent in samenwerken.
Ongebruikelijke strategieën en processen, die over de jaren heen zo zijn gegroeid. Als iemand een idee heeft, hoe ongebruikelijk ook, dan proberen ze dat gewoon uit. Of zoals ze dat noemen: Let’s run the experiment. Wat werkt, dat houden ze. Wat niet werkt, dat vanzelfsprekend niet. Experimenteren zit in hun DNA. En ‘finding joy at work’ is heel normaal.
Angst en bureaucratie wegpompen
Rich is een veelgevraagd spreker over zijn innovatieve ideeën over management. Hij vergelijkt organisaties daarbij vaak met een vliegtuig. Wat je als organisatie nodig hebt om te vliegen, is menselijke energie. Wat het vliegtuig vooruit brengt, is purpose. Wat het naar beneden trekt, is bureaucratie. En wat het naar achter trekt is angst. Deze laatste twee moeten dan ook tot een minimum beperkt worden. ‘Het is ongelofelijk wat er kan gebeuren als we angst uit de organisatie pompen,’ zegt Rich. Want angst en bureaucratie vermoorden werkgeluk. En als je vliegtuig dan eenmaal de juiste snelheid heeft, hoef je nog maar zachtjes aan de stuurknuppel te trekken met een positieve houding, en je vliegt!
Hun zorgvuldig opgebouwde cultuur heeft bouwstenen als innovatie, anderen van dienst zijn en geweldige resultaten behalen. Deze cultuur is ook de basis van hoe er nu bij Menlo gewerkt wordt, nu iedereen wegens Corona thuis werkt.
Binnenkijken bij Menlo
Uiteraard is Rich zelf veel beter in het vertellen van dit verhaal dan dat wij dat zijn. Daarom nodigen we je graag uit voor het virtuele bedrijfsbezoek op 23 september 2020 bij Menlo, waarbij Rich zelf ons rond zal leiden. Helemaal gratis en gegarandeerd vol inspiratie. Wij geloven dat ook jij verliefd zal worden op deze vriendelijke ondernemer, grootvader, Menlonian en bouwer van een werkcultuur van ‘joy’.