In een drietal schilderachtige 19e eeuwse stenen fabrieksgebouwtjes op het Westergasterrein zijn de kantoren van Tony’s Chocolonely gevestigd. Het rode logo prijkt vrolijk aan de buitenmuur en voor de deur nodigt een picknicktafel uit om aan te schuiven. Sophie Dopheide, Culture Champion op de afdeling People en Culture, werkt hier, samen met 160 collega’s (en still counting) wereldwijd, hard aan Tony’s Chocolonely’s missie: ‘samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. We praten met haar over een missie met een kloppend verhaal, het team op 1, typisch Tony’s, kritisch, ondernemend  eigenzinnig en om blij van te worden. En over het bouwen en levend houden van een positieve werkcultuur.

Tony’s Chocolonely heeft een heldere purpose en die spreekt aan. Sophie: “Maar met duidelijke visie en strategie alleen red je het niet. Als het gedrag van de mensen in je organisatie niet klopt, kom je nergens. Een positieve cultuur plakt alles aan elkaar en zorgt dat je je doelen behaalt. Een sterke en positieve cultuur is dus nodig om je missie te bereiken en bij ons gaat dat om impact maken. Om die reden staat bij ons het team op de eerste plaats. Nog voor onze klanten, de ketenpartners en zelfs voor de boeren. Natuurlijk zijn al deze partijen voor ons heel belangrijk, maar zonder een groep gemotiveerde en betrokken collega’s kunnen we onze missie nooit halen.”

Kritisch

Om impact te maken heeft Tony’s Chocolonely een aantal jaar geleden waarden geformuleerd die richting geven aan hun gedrag. Een van de redenen van het bestaan van Tony’s is dat slavernij nog op grote schaal voorkomt, omdat chocoladeproducenten niet kritisch genoeg waren. “Kritisch is dus een van onze kernwaarden en geeft aan dat we het belangrijk vinden dat iedereen zich binnen Tony’s durft en kan uitspreken. Collega’s moeten zich daarvoor veilig genoeg voelen, en weten hoe ze op een goede en positieve manier feedback kunnen geven. Daarom organiseren we geregeld kritische waardensessies over onderwerpen die voor ons van belang zijn. Over thema’s als stress en diversiteit bijvoorbeeld gaan we met elkaar in gesprek. Het is daarbij de bedoeling dat iedereen zich expliciet uitspreekt en nodigen collega’s uit om kritisch te zijn naar zichzelf, naar elkaar en naar de buitenwereld. Daarbij is de regel dat fouten maken mag, als we er maar wel van leren. Persoonlijke ontwikkeling vinden we dus ook heel belangrijk en daar doen we veel aan. Zo zijn er DISC trainingen, feedbacktrainingen, maandelijkse ontbijtsessies en een jaarlijkse tweedaagse training: onze Chocademy.”

Omdat-het-kan Kan

Twee andere kernwaarden zijn volgens Sophie ondernemend en eigenzinnig. “Het challengen van de status quo is de basis van ons merk. Toen iedereen dacht dat het traceerbaar maken van cacao onmogelijk was en niemand wilde opstaan om slaafvrije chocola te produceren, zijn we het zelf gaan doen. Die mentaliteit zit in ieder van ons. We nemen geen genoegen met ‘nee’ en zoeken altijd naar mogelijkheden om wel iets voor elkaar te krijgen. We hebben daar zelfs een award voor. Jaarlijks ontvangt iemand, die buiten zijn functie of de gebaande paden om iets voor elkaar kijgt, onze wisseltrofee. Dat is de zogenaamde ‘Omdat-het-kan’-Kan’. Uiteraard wordt deze ook op een Typisch Tony’s manier overhandigd. Je mag namelijk aan een rad draaien om een prijs te winnen. Voorbeelden van de prijzen zijn 1 minuut gratis winkelen of wandelen met geiten.”

Om blij van te worden

De vierde en laatste kernwaarde die Tony’s Chocolonely heeft benoemd is om blij van te worden. “Werkpret vinden we echt waanzinnig belangrijk. Je hebt maar een x aantal werkende jaren en die kun je maar beter besteden aan dingen waaraan je plezier beleeft, met mensen die je leuk vindt. Om te weten of we daarin slagen, houden we twee keer per jaar een werkpret enquête. We vragen wat leeft er en hoe we dingen kunnen verbeteren. In tijden van Corona, waarin veel mensen verplicht thuiswerken, willen we ook graag dat mensen blij en betrokken zijn. Daarom houden we nu ook nog zogenaamde pulseonderzoeken om te weten hoe het met iedereen gaat en hoe we mensen kunnen ondersteunen. We merken, zeker nu we weer nog meer thuis moeten werken, dat aandacht en mental support van onze managers en coaches belangrijker zijn dan ooit.”

Typisch Tony’s Tijd

“Om te zorgen dat we samen hard werken om onze missie te behalen en met veel plezier, geven we ook veel aandacht aan ons aannamebeleid. We kijken niet alleen naar of iemand qua kennis en ervaring bij ons past, maar ook of iemand een aanvulling is op onze kernwaarden.  En ook in het onboarding traject, dat we Typisch Tony’s Tijd’ noemen, komen de kernwaarden, het gedrag en dus de cultuur uitgebreid aan bod. Eigenlijk komen blijheid en plezier terug in alles wat we doen. We hebben onze eigen eigenzinnige manier van praten en laten onze waarden ook terugkomen in de manier waarop we onze kantoren, werkplekken, processen, rituelen en zelfs arbeidsvoorwaarden vormgeven.”

Buro Bingo

Hoewel het niet expliciet in onze kernwaarden wordt genoemd, draait in onze cultuur ook alles om ‘Samen’. De chocolade-industrie slaafvrij maken, kan alleen als je het met elkaar doet en dat komt echt in alles naar voren. Een mooi voorbeeld is onze Buro Bingo. Om te zorgen dat we ons bewust zijn dat we met zijn allen samenwerken, elkaar goed kennen en er geen kliekjes ontstaan, houden we twee keer per jaar een Buro Bingo. Alle werkplekken worden genummerd en met behulp van een bingomolen wordt bepaald waar je het komende half jaar zit. Verder lunchen we altijd met zijn allen, hebben we een award voor collega’s die iets doen voor een ander en doen we regelmatig leuke dingen samen, ook buiten het werk. Van een jaarlijkse skitrip tot het vieren van onze successen. Overigens is dat nooit een moeten. Als je geen zin hebt om mee te gaan, is dat prima. We faciliteren het ook als je liever met je geliefden of vrienden op stap wilt. Daarvoor stellen we regelmatig kaarten voor sportwedstrijden en concerten beschikbaar en ook het kerstcadeau is altijd iets om samen met naasten te beleven.”

Onbeperkte vakantiedagen

Tot slot vindt Sophie het ook belangrijk om de balans werk-privé te benomen. “We vinden ons werk bij Tony’s Chocolonely geweldig, maar we moeten blijven beseffen dat er meer in het leven is. Dat maken we op verschillende manieren concreet. Door middel van de babybonus bijvoorbeeld. Iedere collega die een kind krijgt, ontvangt 1000 euro cash. Omdat we het belangrijk vinden zo’n belangrijke mijlpaal samen te vieren. Iedere vader krijgt zes weken verlof en iedere moeder dus ook. Verder is er een kwartaalbonus voor iedereen die iets leuks wil doen om zichzelf te ontwikkelen. Door je idee kenbaar te maken, kun je geld winnen wanneer collega’s op jouw idee stemmen. Er zijn twee restricties: het idee mag niets met werk of een snellere computer te maken hebben en niets met plastische chirurgie. Verder hebben we geen maximaal aantal vakantiedagen. Iedereen mag zelf weten hoeveel dagen hij per jaar opneemt. Uiteraard moet het wel in overleg gaan met je collega’s die jouw taken opvangen.”

Een Tony voor altijd

Het klinkt of ze het best goed voor elkaar hebben bij Tony’s Chocolonely. Sophie knikt: “Ik werk er al meer dan vier jaar met veel plezier in onze groeiende organisatie. En ik ben niet de enige, we hebben veel enthousiaste ambassadeurs. Niet alleen de mensen die bij ons werken, maar ook de mensen die bij ons hebben gewerkt. Een Tony ben je namelijk voor altijd.”

Join the discussion One Comment

Leave a Reply