was successfully added to your cart.

In twee schilderachtige 19e eeuwse stenen fabrieksgebouwtjes op het Westergasterrein zijn de kantoren van Tony’s Chocolonely gevestigd. Het rode logo prijkt vrolijk aan de buitenmuur. Ynzo van Zanten, Head of People & Culture, werkt, samen met 59 collega’s, hard aan Tony’s Chocolonely’s missie: ‘samen chocolade 100% slaafvrij maken’. Aan de picknicktafel voor het pand praten we met hem over werkpret, ‘verdomd lekkere chocola maken’, een missie met een kloppend verhaal, het naleven van kernwaarden, succes, stress en de ambitie om het leukste bedrijf van Nederland te worden.

Tony’s Chocolonely heeft een heldere purpose en die spreekt aan. In elf jaar tijd hebben we een omzet van 45 miljoen weten te realiseren en daarmee zijn we bijna marktleider in Nederland. Ik verwacht dat we dit jaar nog de grootste worden.” Dat is niet Ynzo’s enige ambitie. “Als we zeggen dat bij ons het team op de eerste plaats staat, vind ik dat we daarin een voorbeeld moeten zijn. Ik wil graag de gelukkigste werkgever van Nederland worden.”

Gezond verstand

Ynzo heeft honderden ideeën. “Ik ben niet iemand die een bepaalde methodiek volgt en doe vooral aan cherrypicking: agile, zelfsturing, purpose, storytelling, werkgeluk, celebrate your failures; ik wil van alles het beste. En dat is grotendeels je gezonde verstand gebruiken. Op dit moment ben ik vooral bezig met hoe ik met mijn team een gelukkige cultuur kan vormgeven. En eigenlijk doen we al best veel.”

Aanspreekcultuur

“Een aantal jaar geleden hebben we waarden geformuleerd die aansluiten bij onze missie en richting geven aan ons gedrag. De eerste is kritisch, onze reden van bestaan. Juist omdat chocoladeproducenten niet kritisch genoeg waren, komt slavernij nog voor. En dat is precies waarom Tony’s Chocolonely is opgericht. Onze kritische blik koesteren we door geregeld sessies te organiseren over onderwerpen die voor onze bedrijfsvoering van belang zijn. Het is daarbij de bedoeling dat iedereen zich expliciet uitspreekt. We nodigen collega’s daarmee uit om kritisch te zijn naar zichzelf, naar elkaar en naar de buitenwereld. En dus ook open te staan voor feedback. Om zo’n aan- en uitspreekcultuur te creëren, is er veel aandacht voor veiligheid en persoonlijke ontwikkeling. Zo zijn er DISC trainingen, feedbacktrainingen, maandelijkse ontbijtsessies en heidagen. Maar wat mij betreft gaan we nog een dieper met behulp van yoga, mindfulness, bootcamp en werkgeluk.”

Schommelstoel test

Twee andere kernwaarden zijn volgens Ynzo ondernemend en eigenzinnig. “Het challengen van de status quo is de basis van ons merk. Toen iedereen dacht dat het traceerbaar maken van cacao onmogelijk was en niemand wilde opstaan om slaafvrije chocola te produceren, zijn we het zelf gaan doen. Die mentaliteit zit in ieder van ons. We don’t take no for an answer. Daarbij moeten beslissingen niet gebaseerd zijn op korte termijn denken. Om dat te voorkomen, hebben we de zogenaamde schommelstoeltest bedacht. Dat wil zeggen dat je, voordat je een besluit neemt, je jezelf moet voorstellen oud en gerimpeld in een schommelstoel. Als je bij die gedachte nog steeds vindt dat je beslissing goed is, gaan we het doen. En mocht er dan iets mis gaan, is dat niet erg. We vieren onze fouten, als we er maar van leren.”

Tony’s Chocolonely werkpret

“Last but not least is de kernwaarde fun. Werkpret vinden we bij Tony’s Chocolonely waanzinnig belangrijk. Je hebt maar een x aantal werkende jaren en die kun je maar beter besteden aan dingen waaraan je plezier beleeft, met mensen die je leuk vindt. Om te weten of we daarin slagen, houden we aan het eind van ieder jaar een werkpret enquête. We vragen wat leeft er en hoe we dingen kunnen verbeteren.”

Van-test

“Om te zorgen dat we het met elkaar leuk hebben, nemen we alleen leuke mensen aan. Hierbij hanteren we de zogenaamde ‘Van-test’. Wanneer iemand bij ons solliciteert, stellen we onszelf altijd de vraag: ‘Kunnen we met deze persoon in een busje zonder radio heen en terug naar Maastricht? Of vliegt hij of zij er bij Helmond al uit?’ Plezier komt eigenlijk terug in alles wat we doen. Onze werkplekken inspireren en we lunchen altijd met zijn allen. Ook doen we graag leuke dingen buiten het werk: van een jaarlijkse skitrip tot het vieren van onze successen. Toen we de jaaromzet van 2016 bereikt hadden, hebben we de grote Tony’s cadeaushow georganiseerd. Wat een happening was dat. Overigens doen we alleen dingen samen als we dat echt leuk vinden. Het is nooit een moeten. Als je geen zin hebt om mee te gaan, is dat ook prima. We faciliteren het ook als je liever met je geliefden of vrienden op stap wilt. Daarvoor stellen we regelmatig kaarten voor sportwedstrijden en concerten beschikbaar.”

Babybonus

Hoewel het geen expliciete kernwaarde is, vindt Ynzo het belangrijk om levensbalans te benoemen. “Natuurlijk vinden we ons werk bij Tony’s Chocolonely geweldig, maar we moeten blijven beseffen dat er meer in het leven is. Ieders privéleven is toch echt het allerbelangrijkste. Dat maken we op verschillende manieren concreet. Door middel van de babybonus bijvoorbeeld. Iedere collega die een kind krijgt, ontvangt 1000 euro cash. Iedere vader krijgt een maand verlof en iedere moeder dus ook. Verder is er een kwartaal bonus voor iedereen die iets leuks wil doen. Door je idee kenbaar te maken, kun je 250 euro winnen wanneer collega’s op jouw idee stemmen. Er zijn twee restricties: het idee mag niets met werk te maken hebben en niets met plastische chirurgie. Verder hebben we afgesproken dat iedereen minimaal 28 vakantiedagen per jaar opneemt.”

Fun along the way

Het klinkt of jullie best gelukkig zijn met zijn allen. Ynzo: “Je hebt gelijk. We zijn gek, jong en energiek. Iedereen is een enthousiaste ambassadeur van Tony’s Chocolonely.  Mijn taak is vooral om mensen af te remmen. En dat is wel een ding, want ik geef niet altijd het goede voorbeeld. Kijk ik naar mijn eigen werkgeluk dan scoort mijn purpose een 10, het behalen van resultaten een 8,5 en het hebben van relaties een 9. En toch voelde ik me vorige week niet zo gelukkig. Om de simpele reden dat ik het te druk had. Ruimte voor reflectie en thuis zijn, is een essentieel onderdeel van mijn werkgeluk. Dat moet ook minstens een 8 zijn. Om als de ‘Tony’s way of working’ een begrip te worden, ligt daar de uitdaging en hebben we nog een weg te gaan. Maar dat is mooi, zolang er maar een heleboel fun along the way is;-).”

Join the discussion One Comment

Leave a Reply