0
Thuiswerken is het devies, nu het Coronavirus zo snel zijn opmars maakt in Nederland. Nu zijn veel Nederlanders daar al wel aan gewend. We werken graag thuis en zijn ook overtuigd van de voordelen; geen reistijd, minder afleiding en huishoudelijke taakjes combineren met werk geeft ruimte in de agenda. ‘Je moet toch af en toe even pauze nemen, dus een wasje in de machine, dat is prima,’ vertelt Inge, ‘maar ik moet niet gaan beginnen aan de stapel ‘strijk’ want dan wordt t niets meer met werken. Het scheelt wel als ik dan de kinderen op wil halen van school, dan kan ik gewoon werken tot vijf voor drie. Eigenlijk heb ik dan gewoon mijn werk af, ik werk er naartoe.’ Maar nu we opeens allemaal thuiswerken, én de kinderen wellicht ook thuis zijn, is het een andere zaak. In Italië hebben ze daar inmiddels ruime ervaring mee. Onze Woohoo collega Anna Piacentini werd geïnterviewd door de Corriere della Sera en gaf acht nuttige tips.
1: Neem de tijd om je aan te passen
Onze hersenen hebben even tijd nodig om zich aan te passen, legt Anna uit. Daar moeten we voor open staan. Onze dagelijkse routine is van het ene op het andere moment helemaal anders. Dus we moeten ons aanpassen en nieuwe routines ontwikkelen, maar dat duurt even. Daar is niets mis mee, gun jezelf gewoon even wat tijd.
2: Doe zoveel mogelijk wat je altijd al doet
Het werkende leven gaat thuis door, maar op een andere manier. Probeer zoveel mogelijk dingen te doen als je ze altijd al doet. Sta op hetzelfde tijdstip op, ontbijt op dezelfde manier. En nee, wellicht hoef je nu niet de kinderen naar school te brengen, maar er zijn ook veel dingen die je wel hetzelfde kan houden. Kleed je ook gewoon zoals je zou doen als je zou gaan werken. In je trainingspak achter de keukentafel, want er toch niemand die het ziet is dus geen goed plan. Tenzij je altijd al in een trainingspak naar het werk ging natuurlijk.
3: Manage je tijd verstandig
Als de kinderen ook thuis zijn, is het soms lastig om een plek te vinden om te werken, zeker als je huis niet zo groot is. Toch is het heel belangrijk om een plek te creëren met een ‘kantoorgevoel’. Daarnaast maak je heldere afspraken over tijden waarop er gewerkt wordt en over plekken waar gewerkt wordt. ‘Ondanks dat we allemaal tegelijk thuis zijn, hoeft dat nog niet te betekenen dat we ook alles samen doen’. Nicola Gammone, psycholoog, legt uit hoe ze dat doet: ‘Als ik aan het werk ben, heb ik op de deur van mijn kamer een stopbord opgehangen. Dat betekent dat ik niet gestoord wil worden voor een bepaalde periode. En dat geldt ook voor de kinderen. Ik heb met hen ook een plannetje gemaakt over wat zij op een dag allemaal gaan doen: digitale lessen van school, huiswerk, opdrachten. En natuurlijk ook gewoon wat leuks.’ Het vinden van structuur die bij jou past is belangrijk.
4: Vang gebrek aan sociale contacten en gezelligheid op
Even samen een kop koffie drinken, grappen maken met je collega, dat missen we als we thuis werken. Eigenlijk valt het nu pas op hoeveel we dat eigenlijk waarderen en hoe gewoon dat is, zegt Anna. Veel mensen werken nu thuis en zeker diegenen zonder kinderen, kunnen dat als best eenzaam ervaren. ‘Vul dat gat op met een telefoontje, liefst met videobellen. Ook via Skype of Whatsapp bellen, kan je prima even koffie drinken met je collega. En doe dat ook vooral. We hebben sociale contacten nodig, en zeker als je helemaal alleen thuis bent, is het belangrijk om je emoties even te kunnen uiten. Het is tenslotte een situatie die anders en onzeker is, en dat kan je soms aanvliegen. Pak dan gewoon de telefoon om even met iemand te praten. Sociale ‘onthouding’ is nodig, maar het maakt het leven heel zwaar voor veel mensen in deze tijd.’
5: Ontwikkel nieuwe gewoontes
De vrijmibo is even taboe. In Italië is het drinken van een aperitiefje na het werk vaste prik. ‘Ook een gewoonte die belangrijk is voor ons gevoel van verbinding, de gezelligheid. Anna: ‘Hier doen veel mensen dat nu online, ze spreken af om even met een drankje te FaceTimen en te kletsen.’ Als het thuiswerken je aanvliegt of je je alleen voelt, neem dan ook even de tijd voor iets anders: even lezen, muziek luisteren, of je huis eens goed onder handen nemen, verven of schoonmaken. Dat helpt om het gespannen gevoel te verminderen. En als je een tuin of balkon hebt: ga ook regelmatig even naar buiten voor een frisse neus. Hou natuurlijk wel voldoende afstand van de buren.
6: Maak een planning en stel doelen
‘We hebben geen duidelijke horizon, we leven echt van dag tot dag en hebben geen idee hoe lang deze situatie nog gaat duren. Die onzekerheid vreet aan veel mensen. Het lijkt opeens allemaal heel nutteloos. En als je daar in mee gaat, loop je het risico om in een negatieve spiraal te komen: alles lijkt nog nuttelozer, je krijgt steeds minder energie, voelt je somberder, gespannen en geprikkeld en eenzaam. We moeten dus zelf doelen stellen die zekerheid en vastigheid bieden. Doelen voor deze dag, doelen voor morgen. Daar werken we naartoe en dat helpt, zowel om voortgang te maken in het werk, als om ons beter te voelen. Schrijf aan het eind van de dag op wat je die dag bereikt hebt, en wat je morgen wil gaan doen.’
7: Stop met constante updates van het nieuws
‘Alle informatie over de verspreiding van het virus, het aantals slachtoffers, de maatregelen, we kunnen er gemakkelijk de hele dag mee bezig zijn,’ zegt Anna. ‘Maar is dat ook nuttig? Moeten we het nieuws echt van minuut tot minuut volgen? Nee’, zegt ze. ‘Beter is het om onze dag gewoon in te plannen, goede gewoontes te cultiveren, en een vast aantal keer per dag naar het nieuws te kijken. Zet de televisie en de nieuwsapp uit en focus op wat je moet doen.’
8: Zet WhatsApp uit
Voor WhatsApp geldt hetzelfde: bepaal vooraf op welke tijdstippen je je berichten leest, een paar keer per dag. Anders heb je al snel het gevoel dat je tijd niet meer van jou is. Laat je niet regeren door negatief nieuws en door WhatsApp. Maar hou zelf de regie over je agenda.’
Wil je meer tips over hoe je om kunt gaan met thuiswerken? Woensdag om 12 uur geeft Fennande een webinar over deze en andere tips, meld je hier aan.

Leave a Reply