
Om blij van te worden...
Tony’s Chocofan Caretaker Laura over hoe je een sollicitatiemagneet wordt
Het klinkt best gek in deze tijd, maar er zijn ook bedrijven die helemaal geen problemen hebben met het vinden en vasthouden van talent. Dat is toch om blij van te worden? Loop jij er in je recruitment tegenaan dat je niet kunt vinden wat je zoekt? En zou je wel willen weten hoe jouw organisatie een sollicitatiemagneet wordt? Chocofan Caretaker Laura Hastings vertelt hoe ze dat bij Tony’s Chocolonely doen. Ze volgt bij ons de opleiding tot Positive Culture Agent.
Best wel vaak hoor ik HR-professionals klagen over de arbeidsmarkt. Dat het zo moeilijk is om mensen te vinden en vast te houden. Ze geven de krapte op de arbeidsmarkt de schuld. Toch hebben jullie daar bij Tony's weinig last van. Hoe zit dat? “Klopt. We merken dat we best een sollicitatiemagneet zijn. Heel veel mensen willen bij ons werken. Enerzijds omdat mensen meer bewust stilstaan bij waaraan ze willen bijdragen en het liefst werken voor een organisatie die impact maakt voor een betere wereld. Anderzijds omdat we een populair merk zijn. We hebben veel fans. Natuurlijk zijn we daar blij mee, maar het betekent ook dat we goed moeten selecteren. Qua collega’s zoeken we niet puur de Chocoholics, de fans, maar collega’s die ook echt passen bij onze cultuur.”
Hoe doe je dat dan? Hoe word je een sollicitatiemagneet? “Ik doe dat niet zelf, want ik ben geen recruiter, maar ik kan natuurlijk wel vertellen hoe ik dat zelf heb ervaren toen ik solliciteerde. Ik weet dat er tijdens het recruitmentproces drie pijlers centraal staan: bevlogenheid, betrokkenheid en passen bij de cultuur. En dat zie ik ook echt terug in mijn dagelijkse werk. Mijn collega’s en ik zijn echt betrokken bij onze missie en elkaar. Het is gewoon fijn om elke dag te werken met bevlogen mensen die trots zijn op hun werk. Dat maakt dat ik iedere dag fluitend naar mijn werk ga en weer naar huis.”
Je hebt het over passen bij de cultuur? Wat bedoel je dan? “Iedereen die bij ons werkt moet passen bij onze kernwaarden: ondernemend, kritisch, eigenzinnig en om blij van te worden. Die bepalen eigenlijk het hele reilen en zeilen bij Tony’s, ze komen terug in alles wat we doen. Dus logische dat iedere nieuwe collega daarop moet matchen.”
Hoe ging die match bij jou? “Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn sollicitatiegesprek de vraag kreeg: ‘Welke van de vier waarden past het beste bij je en waarom?’ Voor mij was dat ondernemend omdat ik in mijn vorige baan als receptioniste alle rollen en taken die er waren naar mij toe trok. Ik werkte in een bedrijfsverzamelgebouw en had echt een spilfunctie. Ik bracht iedereen samen, maakte de nieuwsbrief, regelde events enzovoort. Of het nu bij mijn functie hoorde of niet, als ik iets leuk vond, pakte ik het op. En precies dat sluit goed aan bij mijn rol hier als Chocofan Caretaker. Ook werd ik tijdens mijn sollicitatiegesprek uitgebreid doorgezaagd over mijn passie voor dansen. ‘Wat vind je er leuk aan en wat ervan kun je toepassen in je werk?’ Hobby’s vinden we bij Tony’s heel belangrijk, omdat je iemand dan echt leert kennen en persoonlijkheid zwaarder weegt dan voldoen aan alle functie-eisen. Die kun je namelijk altijd nog leren.
Is de zogenaamde Vantest ook toegepast tijdens jouw sollicitatie? “Haha, de Vantest daar heb ik wel van gehoord. Dat is toch dat je toekomstige collega’s de vraag krijgen of ze met jou in een busje naar Zuid-Frankrijk kunnen rijden of dat je er al bij Eindhoven uitvliegt? Dat zijn wel echte Tony’s-vragen en toen we kleiner waren werden die zeker gebruikt. Nu we steeds harder groeien, gebruiken we die niet mee. Maar ik denk dat sommige mensen dit nog steeds in hun achterhoofd hebben wanneer ze de beslissing nemen. Het is toch de basis van hoe we hier denken.“
Tot slot, wat is volgens jou de tip om een sollicitatiemagneet te worden? “Poeh, zoals ik al zei, ik ben natuurlijk geen recruiter. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je heel goed weet waarvoor je staat als organisatie. Dat je je missie en waarden helder hebt en kunt vertalen naar gedrag. Zoals jullie dat ook vertellen in de opleiding en doen met het maken van een manifest. Wanneer die concrete waarden namelijk weet toe te passen in alles wat je doet, ontstaat er een positieve vicieuze cirkel. Want met de juiste mensen trek je ook weer de juiste mensen. Er werken bij ons echt alleen maar collega’s om blij van te worden.”