Skip to main content

Dit voorjaar gingen mijn man en ik een hapje eten. Het was een mooie lentedag geweest en het leek ons een goed idee om op de fiets te gaan. Na het eten, iets na negenen fietsten we terug door de bossen. De ondergaande zon kleurde rood tussen de bomen en op het fietspad waar wij reden, was het donker geworden, waardoor we nog maar weinig zagen. Het mooie van slecht zicht is dat andere zintuigen scherper worden. Het geluid van eenden, kikkers en andere dieren die zich klaarmaakten voor de nacht was ineens heel dichtbij. Ook van de geur van het bos, was ik me ineens erg bewust. Er was verder geen mens en de setting van het ritje, kreeg iets magisch. Een sprookje waarin wij de hoofdrol speelden. Het maakte me intens gelukkig.

Werkgeluk

Dit soort geluksmomenten krijgen nog meer betekenis nu ik samen met twee compagnons Happy Office heb opgericht. Ik vraag me namelijk meteen af of je dit soort ervaringen kunt vertalen naar geluksmomenten op het werk. Hoe creëer je in een fabriek, op een kantoor, school of andere werkplek deze magie? Welke factoren bepalen werkgeluk en hoe kun je als organisatie daar bewust aan werken?

Vier beïnvloedingsgebieden

Een gelukkige bedrijfscultuur begint bij het scheppen van de juiste voorwaarden. Uiteindelijk bepalen mensen zelf hoe gelukkig ze zijn en welke momenten en elementen daar het meest aan bijdragen, maar een organisatie kan wel de juiste setting creëren. Dat begint bij het op orde brengen van de basis als: een fair salaris, een comfortabele werkplek, werkende IT-systemen en dat soort zaken. Als dat geregeld is, zijn er vier gebieden waarop je als organisatie kan sturen. Ten eerste is dat betekenisgeving. Iedere medewerker wil graag weten waar zijn of haar organisatie voor staat en naar toe gaat. Welke waarden en gedragingen daarbij horen en wat zijn of haar toegevoegde waarde is aan het grotere geheel. Dat maakt dat mensen het gevoel hebben dat ze er toe doen. Ten tweede is binding belangrijk. Medewerkers hebben het nodig om gezien te worden als mens en willen zich verbonden voelen. ‘Een goede vriend’ hebben op het werk. Ten derde worden mensen gelukkig van het ervaren dat ze beter worden, kunnen groeien in hun werk, waardering of beloning. En dat geldt echt niet alleen voor de carrièretijgers. Tot slot willen mensen kunnen meebeslissen. Het gevoel van een zelf een ‘tokootje’ hebben, keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid kunnen nemen, doet veel voor het geluksgevoel.

Eigen sprookje

Natuurlijk is ieder mens verantwoordelijk voor het inkleuren van zijn eigen ‘sprookje’, maar hoe leuk is het als je daar als directeur of manager een bijdrage aan kunt leveren door de lijnen te tekenen en de magische setting te creëren? Het kan niet anders dan dat ook bijdraagt aan je eigen geluksgevoel.

Maartje