Skip to main content
< Alle onderwerpen

Wat maakt ongelukkig op het werk?

wat maakt ongelukkig

Wat maakt ongelukkig op het werk?

Wat maakt ongelukkig op het werk? Uit onderzoek dat we in 2019 hebben gedaan samen met de MonitorGroep en Gelukkig Werken Nederland, blijkt dat er ook factoren zijn die werkgeluk tegenhouden. Werkdruk steekt er daarbij met kop en schouders bovenuit als respondenten moeten aangeven wat de oorzaak is van ongeluk op het werk. Als mensen een te hoge werkdruk ervaren, veroorzaakt dat stress, wat zich vervolgens weer in toenemende mate uit in gezondheidsklachten.

Volgens ons onderzoek ervaart 35 procent van de Nederlanders een hoge werkdruk, maar het is niet zo dat ze daar ook allemaal last van hebben. ‘Lekker druk’ geeft ook veel voldoening en plezier. 17 procent van de mensen ervaart een te hoge werkdruk en heeft daar wel last van. Hun werkgeluk is ook aanzienlijk lager (een 6,2) dan dat van de eerdergenoemde groep (7,5). Het is een dun lijntje tussen ‘lekker druk’ en ‘te druk’. Een te lage werkdruk is overigens ook een reden voor ongeluk.

Van de jongere medewerkers ervaart 17 procent burn-outklachten, versus 14 procent van alle Nederlanders (2015). Dit is schokkend, want het betekent dat het aantal jongeren dat burn-outklachten heeft nog hoger is dan het gemiddelde in Nederland. De ontwikkeling van het aantal mensen met burn-out klachten stemt niet vrolijk, want dat steeg in 2017 verder door tot 16%.

 

 Wat maakt ongelukkig op het werk: werkdruk? Dat bestaat niet

In 2018 liepen de kosten van aan werkstress gerelateerd verzuim op tot 2,8 miljard euro, zo becijferde tno. Stress en werkdruk zijn dus thema’s die we serieus moeten nemen en waarmee organisaties aan de slag moeten. Tegelijkertijd is het belangrijk om te relativeren. Werkdruk op zich bestaat eigenlijk niet, je kunt het niet meten. Wat voor de ene persoon als druk voelt, is voor de ander prima te behappen. Daarnaast betekenen stress, verdriet en angst op de korte termijn niet per definitie dat we op de langere termijn ongelukkig zijn. Het heeft dus veel te maken met hoe we naar werkdruk kijken. Uit ons onderzoek blijkt dat we zelf een belangrijke veroorzaker van werkdruk zijn: ‘Ik ga voor de hoogste kwaliteit.’ ‘Ik zeg niet snel “nee”.’

 

 

 

Inhoudsopgave