Skip to main content
< Alle onderwerpen

Persoonlijk werkgeluk & vier pijlers

Persoonlijk werkgeluk en de vier pijlers: Wanneer je je bewust bent van je eigen mindset en gedrag en weet hoe je verantwoordelijkheid kunt nemen, kun je aan de slag met dingen doen waar je gelukkig van wordt, gebaseerd op de vier pijlers ‘purpose’, ‘people’, ‘progress’ en ‘positivity’.

 

 Werkgelukcirkel: werk aan je persoonlijke werkgeluk

Om te weten wat je moet doen om je werkgeluk te vergroten, moet je eerst weten hoe het er nu voor staat. Hierbij helpt deze oefening, waarbij je elk van de pijlers afzonderlijk met een cijfer beoordeelt. Hierdoor krijg je meer inzicht in wat op dit moment het meest en het minst bijdraagt aan jouw werkgeluk en dus waar je het best kunt verbeteren.

 

De Vier Pijlers van Werkgeluk Happy Office

Stap 1: teken de werkgelukcirkel na. Geef elk van de vier pijlers een rapportcijfer van 1 tot 10 (1 is het laagst en 10 het hoogst). Denk er niet te lang over na.

Nu je iedere pijler een cijfer hebt gegeven kun je je verder verdiepen in wat deze score voor jou betekent.

 

Stap 2: Beantwoord de volgende vragen en schrijf de antwoorden bij je cirkel:

  • Wat betekenen de verschillende pijlers voor jou?
  • Op welke pijlers scoor je hoog en op welke laag?
  • Waar komt dat door?
  • Waar zie je de meeste ruimte voor verbetering?
  • Op welke pijlers neem jij nu al eigenaarschap?
  • Op welke pijlers laat je nu al een growth mindset zien?
  • Welk cijfer geef je voor je werkgeluk als geheel?
  • Wat kun je doen om te verbeteren?
  • Welk gedrag hoort daarbij? Is het gedrag makkelijk?
  • Welke triggers in je omgeving kun je inrichten om jezelf aan het gedrag te herinneren?

 

Focus op elk van de pijlers: hoe staat het er bij jou voor, welk van de pijlers levert het meest op als je er iets aan doet? Welk gedrag hoort daarbij?

 

Persoonlijk werkgeluk en pijler 1: verbeteren op purpose – betekenisgeving

Ken je het verhaal van de schoonmaker bij de nasa in de jaren zestig? Hem werd gevraagd wat voor werk hij deed. Hij antwoordde: ‘Ik help mee een man op de maan te zetten.’ Op18 juli 1969 is hem dat gelukt. Zijn gevoel van purpose was veel groter dan zijn eigenlijke werk. Wat kun jij doen om je gevoel van purpose te vergroten?

Om aan jouw gevoel van purpose te werken kun je het volgende doen:

  • Handel op basis van je waarden.
  • Verbind je persoonlijke purpose aan je werk.
  • Maak je gevoel van betekenis inzichtelijk.

 

 Handel op basis van je waarden

Voor het ervaren van purpose is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven, bij wat voor jou belangrijk is. Jouw persoonlijke waarden dienen als kompas, voor wat jij als goed en nastrevenswaardig ervaart. Gaat het daarbij om het verbeteren van de wereld? Of gaat het om geld verdienen om je gezin te onderhouden? Er is geen goed-beter-best.

Oefening: wat zijn jouw waarden?

Je waarden vinden is te vergelijken met schatzoeken. Het ligt er al, je moet het alleen ontdekken. De schatkaart zou als volgt kunnen zijn:

  1. Denk na over een bijzonder moment in je leven, een moment waarop je heel trots of gelukkig was. Wat gebeurde er precies? En welke waarden speelden toen een rol?
  2. Nu andersom: denk na over een moment waarop je heel boos of verontwaardigd was, een moment waarop je helemaal niet blij was. Welke waarden kwamen toen juist niet aan bod?[2]
  3. Zoek een lijst met waarden op internet, daar zijn diverse van te vinden. Welke waarden spreken je het meest aan?
  4. Leg je antwoord op bovenstaande vragen naast elkaar. Welke vijf waarden zijn voor jou het belangrijkst?
  5. Geef bij elk van de waarden aan wat ze concreet voor je betekenen. Welk gedrag hoort bij elk van de waarden? Hoe komt dat naar voren in je leven? En hoe pas je je waarden toe in je werk? Hoe dragen je waarden bij aan je gevoel van betekenis?[einde kader]

 

Verbind je persoonlijke purpose aan je werk

Als je persoonlijke purpose in lijn is met de purpose van de organisatie, geeft dat energie en betrokkenheid. Als jij het milieu heel belangrijk vindt, ga dan werken bij een bedrijf waar dat de purpose is. En als je werkgeluk heel belangrijk vindt, kies dan voor een bedrijf waar medewerkers op de eerste plaats staan. Uiteindelijk levert dat meer plezier, voldoening en geluk op dan een hoger salaris. Vraag dus tijdens sollicitatiegesprekken expliciet wat de waarden zijn, waar die tot uitdrukking komen en hoe dat er dan concreet uitziet.

 

Annie: ‘Vragen naar de organisatiewaarden tijdens je sollicitatie, da’s wel een goeie, maar toen ik solliciteerde, wist de hr-functionaris met wie ik sprak ook niet zo goed wat de waarden waren, wat doe je dan?’

Eigenlijk weet je dan wel genoeg hè? Dan zijn ze blijkbaar niet echt belangrijk. Natuurlijk moet je zelf ook goed kunnen uitleggen wat jouw waarden zijn en wat je daarbij verwacht, hoe gedrag dat past bij jouw waarden eruitziet. Maar je mag dat ook van organisaties verwachten.

 

 Maak je gevoel van betekenisgeving inzichtelijk

Als je snapt waar je het voor doet, als je weet hoe je het verschil maakt, ben je bereid iets harder te lopen. Het gaat er niet om dat je per se grootse dingen moet doen om een gevoel van purpose te ervaren. Het gaat erom de bijdrage van jouw werk inzichtelijk te maken. Iedere rol en functie in een organisatie is een schakeltje in het geheel en is dus belangrijk. Maar ook hier geldt: je moet je ervan bewust zijn, er af en toe bij stilstaan, het opschrijven, het delen met anderen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de komende twee weken voor jezelf aan het einde van elke dag een lijstje te maken met de manieren waarop je hebt bijgedragen aan het grotere geheel. Hoe heb je vandaag een verschil gemaakt? Voor wie? Alleen erover nadenken is niet genoeg. Opschrijven is belangrijk, want dan maak je het expliciet en ervaar je meer voldoening.

 

 Acht ideeën om je gevoel van betekenis te verbeteren

  1. Maak een lijstje van degenen voor wie jij vandaag betekenis hebt gehad en waarom.
  2. Bedank vandaag iemand die voor jou betekenis heeft gehad.
  3. Denk terug aan toen je kind was. Wat wilde je worden en waarom? Hoe komt dat nu terug in je werk? Wat betekent dat?
  4. Stop iets in je tas of zak wat je herinnert aan je purpose.
  5. Bouw je belangrijkste waarden eens van Lego en vertel erover. Welk nieuw inzicht geeft dat je?
  6. Vraag aan je collega hoe hij of zij jouw meerwaarde ziet.
  7. Zoek een voorwerp op je kantoor dat symboliseert waar jij het meest trots op bent.
  8. Vind je niet zoveel betekenis in je werk? Je kunt het ook zoeken buiten het werk: als coach op de voetbalclub of in vrijwilligerswerk.

 

Persoonlijk werkgeluk en pijler 2: People  – verbinding

De managing director van een middelgroot advocatenkantoor wilde werkgeluk op de agenda zetten. Voor haar collega’s was het geen vanzelfsprekendheid, het werd zelfs een beetje lacherig ontvangen. Maar ze zette door en vertaalde het onderwerp door in alles: tijdens de vergaderingen stond het op de agenda, er waren discussies en workshops over werkgeluk en hoe je dat kunt verbeteren, en zelfs het kerstpakket bestond uit tien verschillende cadeautjes die allemaal een link hadden met werkgeluk, zoals chocolade die je met je collega kon delen en kerstkaarten met adressen van collega’s en de postzegel er al op. En daarbij had ze, als cadeau voor het hele kantoor, een kaartenmolen met onze feedbackansichtkaarten bij de receptie gezet. Op die manier was het laagdrempelig voor collega’s om elkaar af en toe met een compliment te verrassen. Een van de advocaten vertelde hierover: ‘Ik had een zitting waar ik tegen opzag en toen ik in de rechtszaal mijn dossier opensloeg, lag daarin een kaartje van mijn collega met een handgeschreven boodschap om me een hart onder de riem te steken. Dat deed me echt goed.’ Als we het met mensen hebben over meer werkgeluk, staat verbeteren op ‘people’ vaak bovenaan in het rijtje met goede voornemens. Maar welk gedrag hoort daarbij?

Voor meer verbinding kun je het volgende doen:

  • Wees je bewust van het effect van jouw gedrag op anderen.
  • Investeer in goede relaties.

 

 Wees je bewust van het effect van jouw gedrag op anderen

Welke mindset je kiest, wat voor feedback je geeft, hoe je je opstelt op momenten dat het erop aankomt: het heeft allemaal effect op anderen. Het heeft directe invloed omdat het bepaalt hoe mensen zich voelen naar aanleiding van jouw gedrag, maar ook indirecte invloed, omdat mensen gedrag overnemen van anderen. Je daarvan bewust zijn is de eerste stap, pas dan kun je je gedrag aanpassen. Het gaat namelijk niet zozeer om de intentie van je gedrag als wel om het effect van jouw gedrag op anderen.

 

 Investeer in goede relaties

Een deelnemer aan een workshop vertelde eens dat ze zich, toen ze aan haar huidige baan begon, had voorgenomen om meer interesse in collega’s te hebben, aardig te zijn en oprechte aandacht te geven. Met tranen in haar ogen zei ze tegen haar collega’s: ‘Ik realiseer me nu opeens dat ik dat echt totaal niet doe. Ik zeg nauwelijks goedemorgen en vraag zelden hoe het met een van jullie gaat. Het spijt me, ik wil dat vanaf nu echt anders doen.’ In het privéleven hoor je het mensen vaak zeggen: ‘Aan je relatie moet je werken.’ En dat geldt ook voor het werk. In relaties moet je investeren, qua tijd en aandacht. Werkrelaties zijn in die zin eigenlijk niet anders dan romantische relaties of vriendschappen. Voor het bouwen aan een goede relatie is het belangrijk dat je elkaar echte aandacht geeft, begripvol en respectvol met elkaars emoties omgaat, luistert, openstaat voor verschillende meningen en probeert elkaar te begrijpen en je in elkaar in te leven. Maar ook dat je samen leuke dingen doet dat je even tijd neemt voor smalltalk, om een kop koffie te drinken of samen te lunchen, dat je bereid bent je collega’s te helpen. Een social support-netwerk op het werk draagt in belangrijke mate bij aan onze veerkracht. Als we weten dat er iemand op het werk is bij wie we terecht kunnen, geeft dat een gevoel van psychologische veiligheid en verbondenheid. We voelen ons meer op ons gemak en presteren beter.

 

 Tien ideeën om je gevoel van verbinding te verbeteren

  1. Drink elke dag samen met een collega een kop koffie.
  2. Leg eens een kaartje op het bureau van een collega.
  3. Informeer naar het weekend, wees oprecht geïnteresseerd.
  4. Doe samen met je collega’s mee met een hackaton, of zamel geld in voor een goed doel.
  5. Vier je verjaardag met iets lekkers.
  6. Vier ook de verjaardag van je collega met een verrassing: een fotocollage van het afgelopen jaar, zijn favoriete taart, een zelfgemaakte muts…
  7. Organiseer een borrel, feestje of koffie en speel een gek spel.
  8. Ga samen met je collega sporten.
  9. Vier alles wat er te vieren valt, van de verjaardag van het bedrijf tot de komst van de paashaas. Onverwachte verrassingen hebben de meeste impact.
  10. Nieuwe collega gespot? Zeg: ‘Fijn dat je er bent! Samen lunchen vandaag?’

 

Annie: ‘Ligt dit allemaal niet erg voor de hand?’

Jazeker liggen de meeste dingen die we kunnen doen om verbinding met collega’s te verbeteren ontzettend voor de hand. Jammer genoeg zien we alleen dat mensen het vaak in de waan van de dag weer vergeten. Mensen die het druk hebben, laten de gezellige kletspraatjes als eerste vallen. En dat is eigenlijk dom, want onder andere daarmee kweek je goede relaties. En goede relaties heb je juist nodig als je het druk hebt. Ondanks dat we weten wat we moeten doen, doen we het vaak niet.

 

Persoonlijk werkgeluk en pijler 3: verbeteren op progress – voldoening

‘Als je niet weet waar je naartoe gaat, brengt elke weg je ernaartoe,’ zei de dikke kat in Wonderland tegen Alice. En zo is het maar net. Als je een gevoel van voortgang wilt ervaren, kun je de volgende dingen doen:

  • Maak keuzes.
  • Maak je resultaten inzichtelijk.
  • Doe waar je goed in bent.
  • Neem pauzes voor het verhogen van je productiviteit.

 

 Maak keuzes

Er zal altijd meer werk zijn dan de uren van je dag toelaten. Ben je ooit naar huis gegaan met het gevoel dat ál het werk af was? Vast niet. Er is altijd nog wel iets wat eigenlijk ook nog moet gebeuren. Maar niet al het werk is even belangrijk. Je moet dus keuzes maken. Welke dingen van je to-dolijst zijn echt belangrijk en dragen bij aan het behalen van je (team)doelstellingen? Hoe kun je ze opknippen in behapbare stukken? Wat is dat ene ding dat het allerbelangrijkst is? Door keuzes te maken worden we effectiever. Dat betekent ook dat we dingen níét doen.

 

 ‘Er kan maar één belangrijkste ding zijn. Er kunnen meerdere belangrijke dingen zijn, maar slechts één daarvan is het belangrijkst.’ – Ross Garber

 

 Maak je resultaten inzichtelijk

Als je aan het einde van de dag niet meer weet wat je nou eigenlijk gedaan hebt, geeft dat geen voldaan gevoel. Toch overkomt dat veel mensen. Daarvoor is een simpele oplossing: leg vast wat je hebt gedaan. Een van de deelnemers aan een workshop vertelde dat ze die digitale to-dolijstjes zo deprimerend vond: ‘Wat je gedaan hebt, streep je af, en dan verdwijnt het ook gelijk! Dan weet ik dus niet meer wat ik gedaan heb.’ Daarom heeft ze nu naast een to-dolijst ook een tadaaaa-lijst. ‘Als ik soms aan het eind van de week denk: wat heb ik deze week ook alweer gedaan, kan ik tenminste even terugkijken. Geeft echt een goed gevoel! En ook een prettig overzicht.’

Doe waar je goed in bent

Doen waar je goed in bent en waar je blij van wordt, levert veel op: betere resultaten, betere samenwerking. Belangrijk daarbij is dat je jezelf wel blijft uitdagen om nog beter te worden. Af en toe uit je comfortzone stappen, nieuwe dingen leren en je talenten ontwikkelen dragen bij aan je geluk. Dus ja, doe wat je leuk vindt, maar blijf leren.

 

‘The magic starts at the end of your comfort zone.’

 

Focus

Veel mensen klagen over een gebrek aan focus, concentratie en écht diep kunnen nadenken. Uit onderzoek komt naar voren dat ons concentratievermogen vergeleken met vroeger is afgenomen. Het verhaal gaat zelfs dat we tegenwoordig maar acht seconden op iets gefocust kunnen zijn – dat is een seconde korter dan de concentratieboog van een goudvis. Hoewel andere studies zeggen dat we ons nooit echt lang hebben kunnen concentreren, lijkt het er ook op dat het vele gebruik van technologie een negatieve impact heeft op onze vaardigheid om te focussen. De afleiding van sociale media neemt alleen maar toe naarmate we ons er vaker toe laten verleiden toch even te kijken. We raken verslaafd aan de snelle kick die het ons geeft. Cold turkey afkicken werkt het best: haal alle notificaties van je telefoon en kijk alleen op vaste tijdstippen. Ook e-mail hoeft niet de hele dag door gelezen te worden; twee keer per dag is meestal wel voldoende. Blok periodes in je agenda waarin je diep nadenkwerk gaat doen. Apps zoals Forest of hulpjes als de pomodoro-techniek kunnen helpen. Na maximaal vier uur diep nadenken is je brein er voor deze dag wel klaar mee. Daarna besteed je tijd aan werk waar je minder diep voor hoeft na te denken.

 

Bouw een bos

Met de app Forest geef je op je telefoon aan hoelang je achter elkaar wilt werken. Dat kan een korte of een lange periode zijn, wat voor jou het best werkt. Tijdens deze vooraf aangegeven periode kun je je telefoon niet gebruiken. Als je dat toch doet, gaat de virtuele boom die je aan het begin van de periode in de app hebt geplant namelijk dood. Als je de periode hebt volgemaakt, staat er een volgroeide boom bij in je bos in de app. De mensen achter de app planten een echte boom als je een bepaald aantal punten hebt behaald.

Neem pauzes voor het verhogen van je productiviteit

Denk jij ook wel eens dat je het te druk hebt om pauze te nemen? Deze denkfout maken veel mensen. Het blijkt echter erg belangrijk te zijn voor onze productiviteit om af en toe even te stoppen en ons brein rust te geven. Dus loop tussen de middag een rondje, loop even naar de koffieautomaat op een andere verdieping of staar een paar minuten uit het raam naar het groen. Kleine gewoontes met een groot effect. Je krijgt meer voor elkaar en het is goed voor je gezondheid.

 

Annie: ‘Ik krijg er stress van als ik te veel op mijn bord heb liggen. Ik werk dan liever een paar uur over. Nu zei mijn leidinggevende dat hij geen voorstander is van overwerken. Hij zegt dat het geen zin heeft, omdat langer doorwerken niets oplevert. Klopt dat?’

Zo nu en dan een keer langer doorwerken om je werk af te krijgen en voldaan naar huis te gaan, is prima. Onderzoek van de universiteit van Stanford toont wel aan dat de productiviteit per uur flink afneemt als de werkweek langer is dan 50 uur. Na 55 uur daalt de productiviteit dermate dat langer doorwerken niets meer oplevert. Structureel overwerken is echt niet goed voor onze gezondheid, vanwege het feit dat je lijf dan te weinig tijd heeft om te herstellen.

 

 Tien ideeën om je gevoel van resultaten te verbeteren

  1. Begin ’s morgens met de klus waar je het meest tegen opziet.
  2. Maak voor je je werkdag beëindigt een lijst van wat je hebt gedaan en van wat je morgen gaat doen, op volgorde van belangrijkheid.
  3. Neem regelmatig pauze, haal een kop koffie, loop een rondje, maak een kletspraatje.
  4. Wat heb je vandaag/deze week voor nieuws geleerd? Houd dat eens een tijdje bij.
  5. Maak een not-to-dolijst: pak je to-dolijst erbij en kies de vijf belangrijkste punten; schrijf die op een aparte lijst. Kies daarvan de drie belangrijkste en schrijf die op een aparte lijst. Alle andere dingen gaan naar de not-to-dolijst.
  6. Stop met het tegelijk doen van verschillende dingen die breincapaciteit vragen; je verspilt tijd en energie.
  7. Vraag je bij elke vergadering af: moet ik hier echt bij zijn of kan ik mijn tijd effectiever besteden? Kies! En ga er dan 100 procent voor. Dus niet stiekem je mail lezen tijdens de vergadering.
  8. Neem sociale-media- en e-mailpauzes, oftewel: focus op je werk en schakel al je notificaties af.
  9. Durf ‘nee’ te zeggen.
  10. Word je steeds door je collega’s gestoord als je net lekker in je werk zit? Spreek een teken af. Bij Abbvie in Denemarken kregen alle medewerkers een pluchen kikker. Als de kikker op de computer ligt, betekent dat: ik wil even niet gestoord worden.

 

Persoonlijk werkgeluk en pijler 4: Verbeteren op positivity – plezier

Positiviteit heeft alles te maken met je (geestelijk) goed voelen, energie en vitaliteit, maar ook met een positieve houding aannemen. Daar kunnen we zelf veel aan doen, bijvoorbeeld:

  • Let op je vitaliteit en energie.
  • Stel een piekerkwartier in.
  • Praat positiever.
  • Heb plezier.

Let op je vitaliteit en energie

Gezonde voeding, voldoende slaap en de juiste balans tussen inspanning en ontspanning beïnvloeden ons energieniveau gedurende de werkdag. Regelmatig even pauze nemen, tijdens een overleg gaan wandelen, gezond eten: het zijn allemaal dingen die we eenvoudig kunnen inbouwen in onze dagelijkse patronen. Veel mensen zijn vaak moe en denken dat dat komt omdat ze te hard werken. Echter, een gebrek aan energie, langdurige moeheid en uitgeput zijn komen niet per se door te hard werken.[7] Een belangrijke oorzaak daarvan is dat mensen te weinig doen om op te laden. Het is niet zozeer de werkdruk die zorgt voor psychische vermoeidheid, als wel het feit dat we te weinig of niet op de goede manier ontspannen. Wanneer we op de bank gaan hangen als we moe zijn, krijgen we niet per se meer energie. Je kunt beter onderzoeken waar je van oplaadt, wat je energie geeft, op het werk, maar ook daarbuiten. Dat kunnen energiebronnen zijn zoals yoga, meditatie en sporten, die direct bijdragen aan onze lichamelijke gezondheid, maar ook een hobby, een goed gesprek of lunchwandelingen kunnen helpen.

 

 Stress is nuttig, maar niet te veel

Een bepaald niveau van stress is nuttig: het geeft een boost aan onze energie en focus. Daardoor kunnen we op bepaalde momenten op de top van ons kunnen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een presentatie: met een beetje stress lukt dat vaak beter. En denk ook eens aan de laatste week voor je vakantie: veel mensen verzetten dan een enorme berg werk. Dat kunnen we echter niet eindeloos volhouden. Als we continu gestrest zijn, raken we uitgeput. En als dat te lang duurt, lopen we het risico op een burn-out.

 

 Stel een piekerkwartier in

We zijn er meesters in om zelf ons werkongeluk te veroorzaken of te vergroten, bijvoorbeeld door het toelaten en stimuleren van negatieve gedachten, door te piekeren of te stressen. Door deze ‘ongeluksfactoren’ te verminderen kunnen we ook ons werkgeluk vergroten. Er komt daarmee namelijk meer ruimte voor geluk en positiviteit. Heb jij last van piekeren? Stel dan eens een piekerkwartier in. In dat kwartier schrijf je alles op waar je je zorgen over maakt. Misschien heb je meerdere keren per dag een kwartier nodig. Na dat kwartier stop je ermee. Komt er toch een piekergedachte langs, zeg dan tegen jezelf: ‘Dat kan niet nu, maar alleen in het piekerkwartier.’

 

 Praat positiever

Het gebruik van positieve woorden zorgt ervoor dat je je beter voelt. Je focus ligt dan meer op positiviteit. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In het kader van de Week van het Werkgeluk introduceerden we samen met onze Belgische collega’s begin 2020 de 30-dagen-niet-klagen-challenge. Een van de deelnemers appte ons: ‘Ik dacht dat ik best een positief mens was, maar ik was op de eerste dag van de challenge al af! Ik begon opnieuw en toen was ik na dag 3 af. Het is echt lastig, voor je het weet, heb je ergens over geklaagd. Ik had niet gedacht dat het zo moeilijk zou zijn. Maar ik ga gewoon nog een keer beginnen hoor. #volhouden.’ Het taalgebruik veranderen is een uitdaging waar veel mensen mee aan de slag zouden kunnen. Houd maar eens een tijdje bij hoeveel positieve en negatieve bewoordingen je gebruikt op een dag. Dat maakt je meer bewust. En dan kun je jezelf nieuw gedrag aanleren. Doe dit vooral ook samen met je collega’s. Taalgebruik is namelijk besmettelijk: als jij klaagt, zullen anderen ook klagen. Als jij negatief over anderen praat, zullen anderen dat ook doen. En andersom geldt: als je je positief en proactief opstelt, zijn anderen meer geneigd dat ook te doen. Dus als je het samen doet, heb je meer impact.

 

 Heb plezier

Plezier maken is belangrijk voor het ervaren van werkgeluk. Dus doe gewoon gek op je werk en neem je collega’s daarin mee. Richt bijvoorbeeld ergens een ‘danszone’ in: hang een poster op met de regel: ‘Het is verboden om hier te lopen, alleen dansen is toegestaan.’ Spreek af met je collega’s om je op vrijdag allemaal in een bepaalde kleur te kleden. Hang elke week een andere mop in de lift. Plak met tape een hinkelbaan op de vloer in de gang. Doe de dag voor kerst allemaal je kerstsweater aan. Enzovoort…

 

 Tien ideeën om meer positiviteit te ervaren

  1. Schrijf elke dag op waar je dankbaar voor bent. Deel dat ook met je collega’s, bijvoorbeeld via een chatkanaal of op een whiteboard bij de koffie.
  2. Geef jezelf ruimte om tijdens het werk grappen te maken; het is geen verspilde tijd.
  3. Als er iets misgaat: lach erom en los het op.
  4. Vier je succes!
  5. Let op je taalgebruik: positieve woorden hebben een positief effect.
  6. Doe werk dat je leuk vindt.
  7. Beweeg, ook tijdens je werkdag. Sta bijvoorbeeld elk uur op, loop een trap op en af en ga door met waar je mee bezig bent. Maak bewegen een vast onderdeel van je dagelijkse routine.
  8. Organiseer een tafeltennis-/dart-/propjesgooi-/…-competitie.
  9. Yoga kan zélfs achter je bureau. Echt. Googel het maar eens.
  10. Speel met je collega’s klaag- en positivobingo: een bingokaart met de meest gehoorde klaagzinnetjes en positieve zinnen. Hoor je een van de zinnen? Dan streep je die af. Wie heeft het eerst bingo?

 

 Gewoon proberen

Je weet nu wat je moet doen om eigenaarschap te nemen en een growth mindset te ontwikkelen. Ook weet je hoe je een gedragsverandering ontwerpt en wat je dan moet doen voor meer werkgeluk. De volgende stap is om dat ook te gaan doen! Wanneer je iets wilt veranderen, hoeft het niet meteen perfect. Probeer het gewoon uit. Lukt het je niet je nieuwe gedrag vol te houden, kijk dan naar de verschillende stappen: wat kun je veranderen? Probeer het dan gewoon nog een keer. Als je met een gevoel van eigenaarschap en een growth mindset begint aan het veranderen van je gedrag, kom je er wel.

 

Inhoudsopgave