Skip to main content
< Alle onderwerpen

De pijlers van werkgeluk: 4 p’s

De pijlers van werkgeluk: 4 p’s: Hoe creëer je meer werkgeluk en een positieve werkcultuur? Wat jou gelukkig maakt, kan jouw collega heel ongelukkig maken. En wat in het ene team werkt, kan in het andere team de plank volledig misslaan. Er bestaat geen one size fits all-aanpak. Toch zijn er ook veel overeenkomsten als het erom gaat waar mensen gelukkig van worden op het werk. Wanneer wij in onze workshops en trainingen deelnemers vragen naar hun beste werkervaring en hen daarover met elkaar in gesprek laten gaan, zien we bepaalde elementen steeds terugkeren, die naadloos aansluiten bij wat de wetenschap daarover zegt. Ervaar het zelf met deze oefening.

 

Oefening Beste werkervaring

Bedenk eens wat de beste werkervaring is die je ooit hebt gehad, eentje waarvan je echt heel gelukkig werd. Wees zo concreet mogelijk. Wat was het, waar en wanneer, met wie was het en waarom maakte deze ervaring je zo gelukkig? Wat was het gevoel dat je erbij had? Ga vervolgens na wat het meest heeft bijgedragen aan deze beste werkervaring. Ging deze beste werkervaring over:

  1. een promotie? ja / nee
  2. het ontvangen van je maandelijkse salaris? ja / nee
  3. een salarisverhoging? ja / nee
  4. een mooie kantooromgeving? ja/nee
  5. plezier maken met je collega’s? ja / nee
  6. het bereiken van een resultaat dat belangrijk voor je was? ja / nee
  7. iets doen voor een ander? ja / nee
  8. iets wat je samen met anderen deed? ja / nee
  9. iets waarbij je heel veel plezier had? ja / nee
  10. waardering van anderen, bijvoorbeeld dat je je werk goed gedaan had? ja / nee

Maak ten slotte een lijstje van de vijf belangrijkste dingen die bijdragen aan jouw werkgeluk.

 

Annie: Hoe draagt de oefening De beste werkervaring bij aan werkgeluk?

Nadenken over je beste werkervaring maakt gelukkig omdat de herinnering daaraan positieve emoties oproept. Daarmee beleef je de ervaring als het ware opnieuw en word je er weer blij van. Je kunt ook iemand vragen de oefening samen met je te doen. Dat levert een extra voordeel op, want het maakt ons ook gelukkig om te zien dat anderen blij worden van het herbeleven van hun beste werkervaring. Onze spiegelneuronen zijn daarvan de oorzaak. Wanneer iemand ons vertelt wat hem of haar echt gelukkig maakt, nemen we dat gevoel een beetje over.

Vier factoren maken ons gelukkig

Nog nooit heeft tijdens onze trainingen iemand zijn beste werkervaring omschreven als het moment waarop hij of zij zijn of haar bankrekening checkte en blij werd van het salaris dat was bijgeschreven. Ook gaat het nooit over een gratis appel of peer, een mooie auto of een pensioenregeling. Wanneer wij deelnemers vragen wat hen gelukkig maakt op het werk, beschrijven ze momenten waarop ze iets betekenen voor anderen, momenten van voldoening, ontwikkeling en groei en momenten waarop ze zich verbonden voelen en plezier maken met collega’s. En dat heeft maar ten dele te maken met de werkomgeving, organisatieprocessen en -structuren en nog minder met beloningssystemen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Als we naar de wetenschap en onze eigen ervaringen kijken, kun je datgene wat er voor mensen toe doet samenvatten in vier factoren:

  1. betekenis geven;
  2. verbonden voelen;
  3. voortgang boeken;
  4. plezier hebben.

Daarom noemen wij dit de vier pijlers van werkgeluk. Deze vier pijlers hangen nauw met elkaar samen en overlappen elkaar. Om ze in een makkelijk te onthouden model te vatten, gebruiken we de Engelse termen purpose, people, progress en positivity. Purpose (betekenis geven) gaat erover dat je je ervan bewust bent waarom je doet wat je doet en dat leidt tot een gevoel van zin- en betekenisgeving. People (verbonden voelen) wil zeggen dat je collega’s, de mensen op je werk ertoe doen en dat je je daarmee verbonden voelt. Progress (voortgang boeken) gaat over het ervaren van voortgang in je werk en in je eigen ontwikkeling, zodat het voldoening geeft. En positivity (plezier hebben) gaat over een positieve mindset, goed in je vel zitten en plezier maken. Elk van deze pijlers is belangrijk op verschillende niveaus, voor jezelf, je team en de organisatie.

 

Meer over de pijlers Purpose, People, Progress en Positivity vind je hier.

 

Inhoudsopgave