“In 2007 werd ik binnen Nétive VMS bv verantwoordelijk voor recruitment. Een leuke taak in vooral ook een leuk bedrijf, want naast mijn werk als Recruiter kan ik hier ook allerlei andere dingen oppakken,” vertelt Joanne Littooij. Vanaf januari gaat ze, naast haar rol bij Nétive, aan de slag met de interimtak van werkgelukdeskundigen bij Happy Office. Ze vertelt wat dat te maken heeft met haar werk bij Nétive, waarom zij werkgeluk belangrijk vindt en hoe een Interim Happy Officer organisaties kan helpen bij het creëren van meer werkgeluk.
Werkgeluk
“Nétive is een ICT-bedrijf en Great Place to Work certified. Voor ons is het ongelofelijk belangrijk dat we talent aantrekken en vooral ook weten vast te houden. Dat is een uitdaging. een tijdje dachten we dat een goed marktconform salaris, prima arbeidsvoorwaarden en de kans om door te groeien daarbij doorslaggevend waren. Inmiddels weten we ook dat dit uiteindelijk niet voldoende is. Min of meer bij toeval maakte ik in 2018 kennis met de term werkgeluk en het achterliggende idee. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik volgde de Opleiding tot Werkgelukdeskundige bij Happy Office. Wanneer je, net als Nétive, wilt dat mensen kunnen floreren in je organisatie dan zit daar de sleutel. Niet voor niets zei Richard Branson; ‘Geluk is het geheime ingrediënt van succesvolle organisaties’.”
Andere bril
Bij een florerende organisatie draait het om een gelukkige werkcultuur. Hoe creëer je met elkaar een werkomgeving waarin verbinding, betekenisgeving, voldoening en plezier centraal staan? Een cultuur die maakt dat mensen fluitend naar hun werk komen en fluitend weer naar huis gaan. Voor Joanne is dat geen kwestie van een uitgebreide analyse of cultuurscan maken. En ook een overkoepelend plan of beleid is niet noodzakelijk om aan de slag te gaan. “Hoewel dat in sommige situaties goed en handig is, moet je het ook niet groter maken dan nodig. Het is een kwestie van gewoon beginnen en de juiste dingen doen. Experimenteren en kleine stappen nemen. Het belangrijkste daarbij is dat je met andere ogen naar je organisatie leert kijken, dat je de bril opzet van werkgeluk. En dat heb ik geleerd tijdens de Opleiding tot Werkgelukdeskundige.”
Maatwerk
“Met de bril van werkgeluk gaan onze Interim Happy Officers ook aan de slag bij onze klanten. Of dat nu is als (team)coach, HR business partner, People & Culture, afdelingsmanager, ambassadeur of werkgeluk professional. Het is maar net wat jullie organisatie nodig heeft. Van het bedenken van praktische ideeën, een actieplan maken en mensen meenemen in de uitvoering tot het begeleiden en coachen van managers en medewerkers. We helpen je graag.
Interim Happy Officer
Vanaf januari 2020 starten we dan ook met een pool van Interim Happy Officers! Wil je meer weten en er achter komen of een interim Happy Officer ook wat voor jullie is? Neem dan contact met ons op: joanne@happyoffice.nl en maartje@happyoffice.nl. We komen graag naar jullie toe om een kop koffie te drinken en ons enthousiaste verhaal te delen.