Skip to main content

‘Ik snap er niets van. We hebben alles zó goed geregeld, opleidingsmogelijkheden, gratis lunch, fantastisch kantoor, mooie leaseauto’s, voor iedereen een werkplek thuis, supersnelle laptops, elke maand een borrelpakket… en toch zijn de medewerkers aan het klagen. Eentje stuurde zelfs afgelopen week het borrelpakket terug! Wat doe ik verkeerd? Hoe dan?

Deze manager van een advocatenkantoor wist ’t echt niet meer. Ze had toch alles gedaan? Toen we eens gingen vragen hoe men binnen het kantoor met elkaar omging, wat de onderwerpen waren waarover men spreekt bij het koffiezetapparaat (ook de digitale), hoe de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers is, kwam er een heel ander beeld naar voren. Al snel bleek dat er een hoop te verbeteren was. Waar op gefocused werd, waren factoren die bijdragen aan werktevredenheid: secundaire arbeidsvoorwaarden, cadeautjes, bonussen, dure laptops. Maar geen een van deze dingen draagt bij aan datgene waar mensen echt van gaan floreren:
> een gezamenlijk hoger doel, een heldere gedeelde purpose
> verbinding en aandacht, gevoel van erbij horen, samen werken met leuke mensen
> voortgang en resultaten behalen, het dopamine shotje van resultaat
> een positieve sfeer en cultuur, je veilig en vitaal voelen.

Lees er meer over in Het Happy Office Manifest, de vier pijlers van een positieve werkcultuur, dat genomineerd is voor managementboek van het jaar 2021. #trots

Leave a Reply