was successfully added to your cart.

Het geheim van minder stress, meer succes en werkgeluk zit volgens Tony Crabbe in focus. Door heldere prioriteiten te stellen en daar naar te handelen, bereik je meer en doe je de dingen die je echt belangrijk vindt. Dat sluit mooi aan bij wat Teresa Amibile, professor op Harvard, concludeert naar aanleiding van uitgebreid onderzoek: ‘Voortgang boeken in betekenisvol werk is de belangrijkste motivator in je werk.’

Focus

Dat is mooi, maar hoe zorg je, in alle hectiek, dat jij de regie houdt over je werkweek en niet andersom? Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk, is onze ervaring. Voordat wij een werkweek beginnen, op zondagavond of maandagochtend voor 9.00 uur, nemen we een kwartiertje de tijd om de week te plannen. In onze happiness planner noteren we op welke drie dingen de komende week de focus ligt en wat we niet moeten vergeten. Ook kijken we terug op de voorgaande week. Welke cijfers geven we voor wat we bereikt hebben, de aandacht voor relaties en ons totale (werk)geluk. Overigens beperken we onszelf niet tot werk. We kijken ook naar de tijd die we willen doorbrengen met familie en vrienden, naar onze zogenaamde me-time en naar de momenten om te sporten.

Accountability call

Heel gedisciplineerde mensen hebben genoeg aan dit wekelijkse planmoment. Die schrijven op wat ze gaan doen en houden zich er keurig aan. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ook niet voor ons;-). Daarom hebben wij iedere maandagochtend om kwart voor negen een accountability call; een belafspraak met een buddy. Nee, niet met elkaar, maar met iemand van buiten onze organisatie. Met, in ons geval, haar evalueren we de voorgaande week. Hebben we gedaan wat we ons hadden voorgenomen en zijn onze doelstellingen gehaald? Vervolgens maken we afspraken voor de komende week. Zo zijn we accountabel voor de dingen die we werkelijk belangrijk vinden. En wat zo fijn is aan zo’n buddygesprek is dat je ook meteen hulp kunt vragen als je iets moeilijk vindt of niet weet. Op die manier kun je dit soort gesprekken op verschillende manieren vorm geven.

Succes

Nu we allebei dit soort accountability calls voeren -ieder op onze eigen manier- praten we er ook met anderen over. En wat blijkt? Veel meer mensen organiseren zo hun (werk)week. Sterker nog, het blijkt een wezenlijke bijdrage te leveren aan het succes van veel managers en ondernemers. Als dat geen goed nieuws is…

Wil je zelf aan de slag met het plannen van je werkgeluk? Neem dan contact met ons op fennande@happyoffice.nl of maartje@happyoffice.nl. We geven je graag meer tips en ideeën.