was successfully added to your cart.

Eind 2017 kwam het boek Vertel! van de Vertelacademie uit. Samen met Raymond den Boestert schreef ik hierin een hoofdstuk over hoe verhalen kunnen bijdragen aan meer werkgeluk.

World Happiness Report

Nederlanders zijn over het algemeen gelukkig. In het World Happiness Report staan we al jaren in de top tien van gelukkigste landen ter wereld. Uit onderzoek blijkt echter, dat we op ons werk een stuk minder gelukkig zijn. Dat is gek, want het overgrote deel van ons wakkere leven brengen we door op onze werkplek. Belangrijk dus om aandacht te besteden aan werkgeluk en storytelling kan daarbij helpen.

Verhalen

Hoe kunnen verhalen bijdragen aan meer werkgeluk? Volgens Paul Zak, Amerikaanse professor in de economische psychologie, komt dat doordat we, onder invloed van narratieve verhalen, oxytocine produceren, dat leidt tot samenwerking en empathisch vermogen. Een verhaal activeert delen in de hersenen waardoor toehoorders het kunnen omzetten in eigen ideeën en ervaringen, oftewel neurologisch koppelen. Hierdoor is het gemakkelijker om dingen te onthouden. Bij het verwerken van feiten, zijn slechts twee delen van het brein actief. Een goed verteld verhaal activeert veel meer breindelen. En door te praten in beelden krijg je een beter begrip; mensen verwerken beelden zestig keer sneller dan tekst. Kortom, wanneer je mensen wil motiveren of overtuigen helpt het om een verhaal te vertellen over een menselijke worsteling en de overwinning die daaruit volgt.

Betekenis geven

Waarom is een bedrijf op aarde en wat voegt het toe voor wie? Wat is de bijdrage van iedere afdeling en medewerker aan het grotere geheel? Hoe speel je als organisatie in op de veranderende wereld? Allemaal vraagstukken waar organisaties mee worstelen, zeker als ze in ingrijpende veranderprocessen zitten. Verhalen kunnen dan helpen om helderheid te geven en mensen betrokken en gelukkig te houden. Hoe je dat doet, leggen we uit aan de hand van onze ervaring bij een grote organisatie op het gebied van Infrastructuur.

Toekomstvisie

Het was ’s ochtends kwart over zeven toen de directeur belde. Twee jaar eerder hadden we, in het kader van een verandertraject, zijn managers geleerd om te communiceren via verhalen. Of we een vergelijkbaar traject ook konden inzetten om de nieuwe toekomstvisie organisatie breed te delen. Een paar dagen later kregen we een beeld geschetst van een organisatie in een digitaliserende wereld. ‘Nederland heeft in Parijs het klimaatverdrag ondertekend en nog niemand in onze organisatie beseft welke gevolgen dit heeft: een energietransitie, die vergelijkbaar is met de introductie van de stoommachine. Oude zekerheden verdwijnen en we moeten via co-creatie gaan bijdragen aan een duurzamere samenleving. Hoe kan ik mijn ingenieurs, monteurs, uitvoerders en andere specialisten meenemen in de veranderingen en aan deze toekomstvisie verbinden?’

Microstories

Het overbrengen van de toekomstvisie was de eerste stap. Mensen zover krijgen dat ze hun werkzaamheden anders zien en hun gedrag daarop aanpassen de tweede. Daar kwam bij dat veel medewerkers murw en ongelukkig waren geworden van de voorgaande veranderingen. Ze moesten weer lol in hun werk krijgen, hun vakmanschap tonen en van daaruit gaan samenwerken met collega’s, onderaannemers en klanten. Natuurlijk begon dat bij de directeur. Hoe hij zijn verhaal overbrengt, maakt of mensen willen meedoen. Daarom ruimden we in zijn presentatie een prominente plek in voor persoonlijke ‘microstories’, verhalen die de visie concreet maakten. Toen het ‘ruwe basisverhaal’ stond, organiseerden we een try out met medewerkers uit alle lagen van de organisatie. De directeur opende met het basisverhaal, daarna bespraken we in vertelcirkels met medewerkers de innovatieve projecten en voorbeelden van ‘dreamteams’. Het was mooi om te zien hoe enthousiast iedereen daarvan werd. Bovendien maakte dit ook duidelijk dat de nieuwe visie al werd toegepast: out of the box denken, eigenwijs zijn en uitdagende klussen klaren, waren juist de dingen die iedereen het meest gelukkig maakten.

Werkgeluk

Met deze input kon de directeur zijn visieverhaal nog meer toespitsen. Ook kreeg hij een gouden tip: geef ons ruimte om veranderingen zelf te vertalen en zorg dat managers gaan sturen op hoofdlijnen. Overigens hebben we de directeur begeleid op zowel verhaalinhoud als op presentatie. Met een doosje vetkrijt lieten we hem zijn verhaal in beelden vastleggen en van daaruit oefenen; om zo vrij, beeldend en in het moment te vertellen. Uiteindelijk was het moment daar om het verhaal over de bühne te brengen. Na afloop belde hij ons: ‘Het was een succes, mensen waren geraakt!’ Dat is wat verhalen doen: emoties oproepen, verbinden en geluksmomenten creëren. Laat dat nou net op het werk ongelofelijk belangrijk zijn. 

Praktische tips
  1. Zoek concrete voorbeelden uit de dagelijkse praktijk, die geven de beste aanknopingspunten.
  2. Zorg voor een sfeer waarin mensen kwetsbaar kunnen zijn, dan komen de mooiste verhalen naar boven.
  3. Niet iedereen zal weten hoe je een goed verhaal opbouwt. Ruim tijd in om te informeren over de bouwstenen.
Vertel! Bestellen?

Wil je Vertel! Een boekje open over verhalen vertellen helemaal lezen? Het boek met meer dan 150 pagina’s vertellen kost € 19,95 (+ € 5,00 verzendkosten binnen Nederland). Bestellen kan door een mail te sturen naar info@vertelacademie.nl. Via de Vertelacademie ontvang je dan de betaalgegevens en een factuur voor het totaalbedrag van € 24,95. Graag hoort Raymond  hoe je wist dat Vertel! is verschenen.

Meer weten over onze workshops Purpose en Storytelling? Kijk hier